Reminder: Angajatorii mai au până mâine să achite taxele pe salarii aferente lunii iulie 2017

24 august 2017

A doua jumătate a lunii august aduce mai multe obligații pentru contribuabili, printre care și declararea şi plata impozitului pe veniturile din salarii, precum şi a contribuţiilor sociale aferente lunii trecute, prin depunerea formularului 112. Concret, mâine e termenul-limită pentru depunerea declarației amintite, dată la care devin scadente și alte documente fiscale și taxe.

Formularul 112 - “Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate” este documentul prin care se declară atât impozitul pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor, cât și contribuţiile sociale.

Astfel, declararea şi plata impozitului pe veniturile din salarii, precum şi a contribuţiilor sociale aferente lunii iulie 2017 trebuie făcută până cel târziu mâine de către:

  • persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, instituțiile prevăzute la art.136 lit. d) - f) din noul Cod fiscal, precum și persoanele fizice care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intră sub incidența legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte.
  • persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori, precum și entitățile asimilate angajatorului, care au calitatea de plătitori de venituri din activități dependente, instituțiile publice care calculează, rețin, plătesc și suportă contribuții sociale obligatorii în numele asiguratului, precum și orice plătitor de venituri de natură salarială sau asimilate salariilor.

Conform legislaţiei aplicabile pe teritoriul României, declaraţia 112 se completează cu ajutorul programului de asistenţă al ANAF și se transmite prin portalul e-guvernare.ro.

Atenție! Pe lângă raportare, angajatorii trebuie să şi achite obligaţiile declarate în formularul 112. De altfel, nereţinerea de către plătitorii obligaţiilor fiscale a impozitelor şi contribuţiilor cu reţinere la sursă, precum şi reţinerea şi nevărsarea acestora în totalitate constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenzi de până la 27.000 de lei pentru firmele mijlocii și mari ale căror obligații fiscale sustrase la plată sunt mai mari de 100.000 lei.

Alte obligații fiscale scadente mâine

Pe lângă declarația 112, există și alte formulare ce devin scadente vineri. Mai precis, este vorba despre următoarele documente:

Notificarea pentru încetarea aplicării sistemului TVA la încasare, Formularul 097. Se depune de către persoanele impozabile care depășesc plafonul de 2.250.000 lei, de persoanele impozabile care renunță la aplicarea sistemului TVA la încasare. În ceea ce priveşte persoanele impozabile care aplică sistemul TVA la încasare şi care nu depăşesc în cursul unui an plafonul de 2.250.000 lei, dar care renunţă la aplicarea sistemului respectiv, prin opţiune, depun notificarea pentru ieşirea din sistem între data de 1 şi 25 ale oricărei luni.

Declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetul de stat, Formularul 100. Se completează de plătitorii de impozite, taxe și contribuții sociale cărora le revin obligații de plată la bugetul stat. Declaraţia se depune în format electronic sau pe hârtie prin codificarea informaţiilor sub formă de cod de bare. Potrivit normelor în vigoare, contribuabilii mari şi contribuabilii mijlocii, precum şi sediile secundare ale acestora, au obligaţia depunerii prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, prin accesarea site-ului www.e-guvernare.ro.

Atenție! Până mâine, firmele ce desfășoară activități HoReCa (hoteluri, restaurante, catering) și care au avut în 2016 venituri cuprinse între 100.001 și 500.000 de euro vor depune formularul 100 prin care vor declara și plăti impozitul specific aferent perioadei 1 ianuarie - 31 iulie 2017, în condițiile în care aceste entități trec de luna aceasta la aplicarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor (modificarea vectorului fiscal se face prin depunerea declarației 010, tot până la 25 august).

Declaraţia privind veniturile sub formă de salarii din străinătate obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară activitate în România şi de către persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice şi posturilor consulare acreditate în România pentru luna precedentă, Formularul 224. Se depune de către persoanele fizice care obţin salarii din străinătate pentru activităţi în România şi persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice şi posturilor consulare acreditate în România.

Decontul de taxă pe valoarea adăugată, Formularul 300. Se depune lunar, trimestrial, semestrial sau anual de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din noul Cod fiscal. Formularul se completează electronic cu ajutorul programului ANAF.

Decontul special de taxă pe valoarea adăugată pentru luna precedentă, Formularul 301. Se completează de persoanele menționate în instrucțiunile de completare a formularului, pentru fiecare secțiune şi se întocmeşte în două exemplare, semnate şi ştampilate. Formularul se completează cu ajutorul programului de asistenţă pus la dispoziţie de MFP.

Declarația privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adăugată, Formularul 307. Se depune de persoanele impozabile prevăzute la art. 280 alin. (6), art. 270 alin. (7), art.310 alin. (7), art.316 alin. (11) lit. a) - e) și g) din noul Cod fiscal. Declaraţia se depune la organul fiscal în a cărui evidenţă persoana impozabilă este înregistrată ca plătitor de impozite şi taxe, direct sau prin împuternicit, la registratură sau la poştă, prin scrisoare recomandată.

Declarația privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit.h) din Codul fiscal, Formularul 311. Se depune de persoanele impozabile al căror cod de TVA a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Codul fiscal și care efectuează în perioada în care nu au cod valid de TVA, livrări și/sau achiziții /prestări de bunuri/ servicii care sunt obligate la plata TVA. Declaraţia se depune, la organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana impozabilă îşi are domiciliul fiscal sau în a cărui evidenţă aceasta se află înregistrată ca plătitor de impozite şi taxe.

Declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare de bunuri pentru luna trecută, Formular 390 VIES. Se depune de către contribuabilii înregistrați în scopuri de TVA conform art. 316 sau art. 317 din Codul fiscal. Declaraţiile recapitulative se depun lunar numai pentru perioadele în care ia naştere exigibilitatea taxei pentru operaţiunile menţionate la art. 325 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare acesteia.

Taxele și impozitele de achitat săptămâna viitoare

Printre obligațiile fiscale de îndeplinit pentru contribuabili până vinerea viitoare, inclusiv, se regăsesc și plata următoarelor taxe și impozite:

  • Plata impozitului reținut la sursă în luna precedentă - se plătește de către contribuabilii care obțin venituri din drepturi de proprietate intelectuală, din premii și jocuri de noroc, obținute de nerezidenți sau din alte surse;
  • Plata taxei anuale pentru autorizația de exploatare a jocurilor de noroc(sumele care rezultă din aplicarea procentelor prevăzute în anexă la veniturile estimate de operatorul economic, dar nu mai puțin decât taxa anuală minimală - până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care documentația a fost aprobată; în cazul în care, în cursul anului de autorizare, încasările efective depășesc încasările estimate prin documentația prezentată la data autorizării, taxa se va recalcula prin aplicarea cotei procentuale asupra încasărilor efective cumulate de la începutul perioadei de autorizare. Recalcularea se va efectua lunar, începând cu prima lună în care se înregistrează depășirea rezultatelor estimate. Încasările efective cumulate și taxa plătită de la începutul perioadei de autorizare până la finele lunii precedente celei pentru care se face regularizarea se va declara și plăti până la data de 25 a lunii următoare).Se plătește de către organizatorii de jocuri de tip pariu, jocuri de noroc, bingo organizate prin TV, pariuri on-line, jocuri bingo prin internet, sisteme de telefonie fixă sau mobilă, jocuri de noroc on-line;
  • Plata contribuției trimestriale pentru medicamente pentru trimestrul II 2017. Se depune de către deținătorii autorizațiilor de punere pe piață a medicamentelor sau reprezentanții legali ai acestora;
  • Plata cotei de contribuţii sociale pentru şomaj pentru luna precedentă. Se depune de către asiguraţii care au încheiat opţional un contract de asigurare pentru şomaj cu Agenţia de ocupare a forţei de muncă judeţeană/a municipiului Bucureşti;
  • Contribuția de asigurări sociale (pensii) către Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP) pentru luna precedentă - se plătește de către asigurații în sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale care se regăsesc în una dintre situațiile menționate în Legea nr. 263/2010;
  • Accize;
  • TVA;
  • Impozite datorate bugetului de stat:
    • Impozit pe țițeiul și gazele naturale din producția internă;
    • Impozit pe veniturile nerezidenților;
    • Impozit pe salarii (OP separat pentru Sediu Social și fiecare sediu secundar, dacă este cazul);
    • Impozit pe veniturile din activități independente, cu regim de reținere la sursă;
    • Impozit pe veniturile din dividende plătite în luna precedentă;
    • Impozit pe veniturile din dobânzi;
    • Impozit pe alte venituri din investiții;
    • Impozit pe veniturile din pensii;
    • Impozit pe veniturile din premii și din jocuri de noroc;
    • Impozit pe veniturile din alte surse.

Sursa: Avocatnet.ro